Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

God gammeldags flæskesteg

Skriv en kommentar

Min kæreste har brugt sin jul i Filippinerne og har derfor ikke fået noget, der minder om traditionel dansk julemad. Hun kom hjem igår og skulle forkæles med lidt mad, der i det mindste lugtede lidt af jul, en god omgang flæskesteg med dejlige danske Vildmose kartofler, brune kartofler, rødkål og brun sovs.

Nu er der mange måder at lave flæskesteg på, og jeg tror efterhånden, at jeg er ved at have prøvet de fleste. Dog er der kun en, der viser sig succesfuld hver eneste gang og er garant for sprøde velsmagende svær og saftigt kød.

Det er at starte med at give stegen, som er placeret i en bradepande, en halv time i ovnen på 250 grader. For derefter at hælde varmt vand ved stegen, så meget bradepanden nu kan indeholde, uden at det skvulper over, når bradepanden flyttes. Husk dog at sværen ikke må komme under vand.

Herefter skal stegen, afhængig af størrelse have en time til halvanden, før den skal ud og trække i 20 minutters tid.

Husk dog, at fælles for alle metoder er at tage stegen ud af køleskabet minimum en times tid, før den skal steges, så den kan nå at få lidt temperatur. Skær også sværene igennem her, og få sværen saltet godt, der skal salt helt ned i alle rillerne, så stegen kan stå og trække lidt salt, inden den skal møde varmen.

Jeg placerer også hele nelliker og laurbærblade i sværen. Det giver god smag til både kød og, især, skyen til saucen!

Ris á la mande skulle der også til. Selvom jeg nok ikke burde kalde den det, da den version jeg er vokset op med, ikke indeholder mandler, og jeg har ikke fået taget mig sammen til at tilføre dem selv.

Risen kogte jeg i vand og soyadrik med vanilje og lidt salt. Når risene er lidt over halvt færdige, smager jeg dem til med sukker, lukker låget til gryden med en god omgang husholdningsfilm, så varmen kan blive i gryden, imens risene trækker dejligt bløde. Der er selvfølgelig også tricket med gryden i høkassen, som igennem årene har transformeret sig til en tur under dynen, men jeg kan så godt lide at sove under min dyne.

Igennem tiderne er jeg stødt på ris á la mande med mange forskellige former og konsistenser. Personligt kan jeg godt lide den blød og cremet, så sådan laver jeg den. En blød flødeskum der kun lige netop er begyndt at danne toppe, tilsmagt med lidt flormelis og vanilje, vendt med de kogte ris.

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv en kommentar