Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Hønsefond

1 kommentar

Rigtige mænd koger deres egne fonder, og da jeg skulle bruge noget hønsekraft til min daal, så skulle jeg have lavet lidt suppe. Da den eneste sørgelige undskyldning for en kylling der var i supermarkedets køledisk, lignede noget der var alt for sølle, til hvad det skulle have været. Endte jeg med en pakke underlår, som også er meget fint, da der er godt med kød derpå – plus gode ben. Suppehøns er ikke noget man gør så meget i længere, med mindre man kan finde noget der er dybfrossent, lidt en skam, men der jo nok ikke så mange der koger deres supper selv nu om dage!

Vel hjemme smed jeg underlårene i koldt letsaltet vand, som nu stille og roligt skal op og koge. Når det begynder at koge kan man lige så stille begynde at skumme fonden, altså fjerne de affaldsstoffer som kyllingen afgiver under kogningen. Det samler sig i grå plamager på toppen af vandet, så det er let at fange og vigtigt at få væk. Da det hverken ser godt ud i en sauce eller suppe og heller ikke er super behageligt at få i munden, og kan afgive nogle bitterstoffer til fonden.


Imens man venter på at fonden kommer op at koge kan man gøre sine grøntsager klar. Jeg havde valgt at bruge gulerødder, løg, persillerod og porre, fordi det var der lige i køleskabet. Knoldselleri er også rigtigt dejlig i en fond, men sådan en fætter havde jeg ikke.

Grøntsagerne skal skylles, toppen og bunden skæres af løget ,og så skal de ellers bare skæres ud i nogle grove stykker og i fonden – når den har været oppe at koge og er er skummet dejligt ren. Grøntsagerne skal ikke skrælles, der sidder en masse dejlig saft og kraft i skrællen, selv løgskallen lader jeg sidde på! Hvis man vil have mere kraft og power i fonden, kan man give de mørke grøntsager en tur i ovnen ved høje grader, til de begynder at blive lidt små-forbrændte, dog kun de mørke som gulerødder og løg.

Og så er det meget vigtigt at holde øje med fonden undervejs, den skal koge stille og roligt, små dejlige bobler på toppen. Den skal skummes så ofte der er skum på toppen og så skal den snakkes lidt med her og der… Sådan får du den bedste og mest intense fond!


Uafhængigt af om du bruger en hel kylling/høne eller lår, så husk at få emnerne op når de er møre. Kødet derpå kan bruges til meget godt, for eksempel en af mine favoritter, god gammeldags hønsesalat!

Grøntsagerne kan også tages op, når de er møre, og blendes til en pure til en kødsauce, karry ret eller lignende, eller koges helt i smadder.

Afhængigt af hvad fonden skal bruges til kan et par timers kogetid være nok, det var det her, da jeg skulle bruge den til at koge linser i, så der var ingen grund til at den var alt for kraftig, men smag dig altid frem. Det vi godt kan lide er en god og ren hønsesmag med lidt sødme og intensitet, fra rodfrugterne der er kogt med!

Da jeg havde taget fonden af blusset smed jeg underlårene tilbage deri, så de kunne køle ned i suppen, og suge en masse saft og kraft tilbage i sig. Men igen hvis du vil pille dem og bruge kødet til noget, så husk at få det gjort imens de er lune, det er så meget lettere! Sigt nu fonden, så de sidste urenheder og så videre kan komme væk – og så er den klar til brug, eller yderligere reducering!

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

One thought on “Hønsefond

  1. Pingback: Daal – Indisk skønhed med kraft og saft! « Madogvin's Blog

Skriv et svar

