Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Et par – knap så flade – håndmadder til weekend hyggen

Skriv en kommentar

Hvor ofte giver man sig selv tid til at anrette håndmadden lidt lækkert, eller at lave noget så simpelt som hønsesalaten selv? For mit vedkommende er svaret alt for sjældent. Det er jo lidt en skam, da det ikke kræver meget at vise anretningen på brødet lidt kærlighed, samt smække lidt salat sammen selv. Man bliver da også mere glad af at se på et stykke brød, der er lavet med kærlighed, sammenlignet med en tør klemme.


Så da jeg havde lidt kogt hønsekød, nogle kogte kartofler og lidt bacon i køleren, samt æg og olie. Fik jeg lyst til at lave lidt knap så avanceret smørrebrød. Et stykke med hønsesalat og et stykke med kartoffel, tomat og mayonnaise.

Først skulle mayonnaisen smækkes sammen, det tager ingen tid og med meget lidt øvelse, er det også rigtigt let. Så længe man har sørget for at sine æggeblommer, har cirka samme temperatur som olien, som man har tænkt sig at bruge. Hvis de 2 ting spiller sammen, så skal man anstrenge sig for at få mayoen til at skille. Der er en god og let opskrift her på Madfars site.


Jeg brugte dog “live” æggeblommer, da jeg synes det smager så meget bedre end pasteuriserede blommer. Og her er der selvfølgelig alt snakken om salmonella, måske er jeg fætter højben, men jeg har ikke haft problemer med salmonella – og i de gode gamle dage brugte farmor da også rigtige æg til fromager, buddinger og is… Jeg udelod også de eksotiske indslag fra karry og hvidløg og tilføjede et par dråber esdragon eddike.

Som i kan se på billederne så har jeg ikke pisket mayoen tyk, da jeg godt kan lide, at den er lidt flydende på en kartoffel mad. For at få normal mayonnaise konsistens, skal der mere olie i end jeg brugte. Jeg brugte ca. 1 dl olie til 2 æggeblommer, som giver mere præg af en kold esdragon-æggesauce.


Herefter skal hønsesalaten røres sammen, en god klat mayonnaise, ca. 1/3 af mayonnaisens mængde af creme fraiche og sennep efter smag, salt og friskkværnet peber. Bland det sammen og smag eventuelt til med mere creme fraiche eller sennep – eller mayonniase hvis du vil have den federe. Bland nu det plukkede hønsekød i og lad det hvile til hønsesalaten skal bruges.

Nu er det tid til at få bacon på panden, du kan bruge det sørgelige skiveskårede eller du kan købe dig et godt stykke tørsaltet fra Aalbæk. Der er selvfølgelig også mellemvejen, med et helt stykke fra en billigere producent end Aalbæk, og alt andet lige, så er det billigere og bedst at købe et helt stykke. Bedst fordi så kan man selv bestemme tykkelsen på sine skiver, og det er altid praktisk.


Imens baconen steger dejligt sprødt på en tør pande, kan man riste rugbrødet, det giver et dejligt crunch og får oftest rugbrødet til at smage endnu bedre. Kartoflerne og tomaten skal også skives og der skal hakkes purløg og cornichoner.

Når alt er klart, er det ellers bare at anrette som man lyster, for derefter at pynte af med tomat, purløg, cornichoner, bacon og lidt groft salt og friskkværnet sort peber. Så let kan det gøres, og tro mig, man spreder meget glæde med under en times arbejde!

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

