Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Enomania – En lille vinøs oase på Vesterbrogade

Skriv en kommentar

Stort set samtidigt med at jeg ramte København, for et par uger siden, dumpede der en mail ind i min inbox. Den omhandlede den nyåbnede vinbar Enomania på Vesterbrogade


Manden bag vinbaren er Damiano Alberti, som har huseret som køkkenchef på Casa d’Antino, og senere restaurantschef samme sted – efter at havde været et smut i Italien for at tage sommelier uddannelsen. Herefter var han restaurantschef på Paustian v. Bo Bech. Og nu har han så åbnet sit eget lille sted.

Jeg var en hurtig smut forbi en tirsdag eftermiddag, for at se hvad det var for et sted, Damiano havde åbnet. Et lille hyggeligt lyst lokale med mørke møbler og et flot udvalg af vin. Værten tager imod med åbne arme, og er snakkesaglig, hvis man sætter ham i gang – og det kan man roligt gøre, da han ved hvad han taler om, hvad angår vin og mad!

Nu havde jeg ikke alverdens tid, så jeg fik mig et enkelt glas dejligt hvidvin fra Bolgheri i Toscana. Solosole fra producenten Poggio al Tesoro, lavet på 100% vermentino. En vermentino klon de har hentet på Korsika, som modner langsommere, end den normale type brugt i Midtitalien. Noget som gør at druen opnår større finesse og kompleksitet. En rimelig fed vin med en god og frisk, men afdæmpet syre. Lækker sødlig næse, med grønne urter og lidt hø. I munden er den rund med urter, lidt blomst og hø, samt den behagelige rensende syre, samt en lang finish. En rigtig lækker hvidvin, som jeg har drukket et par glas eller 4 af i min tid


Til vinen fik jeg en risotto på græskar med stegte kammuslinger, noget som passede fint til vinen. Den sødlige risotto med god smag af parmesanost, samt de søde muslinger, spillede godt med både duft og smag fra vinen

Imens jeg ventede på risottoen, kom der et lille fad med lidt skinke og salami, dertil rigtigt lækkert brød med masser af smag, og en god frugtig olivenolie.

Risottoen var dejligt bølgende og havde god smag af græskarens sødme, efterfulgt af den førnævnte ost. Risene var flotte al dente, ligesom jeg kan lide det. Det er uden tvivl den bedste risotto jeg har smagt udenfor Aalborg. På toppen var der fint stegte kammuslinger, som dog efter min smag godt kunne have fået 10 sekunder mindre på panden. Der var 3 dråber basilikumspuré eller en meget fin pesto, dryppet på risottoen, og den gav et fint frisk modspil til sødmen.

Efter maden og en god espresso, fik jeg en lille rundvisning i kælderen, som er udstyret med utroligt gode flasker, og ikke kun italiensk vin. Damiano har også en pæn samling af vine fra bourgogne, til ganske fornuftige priser endda.

Så hvis man har lyst til et glas vin eller 2 og lidt lækkert italiensk mad at spise, eller en af de store flasker fra kælderen, så er Enomania stedet. En hyggelig lille vinøs oase på Vesterbrogade, lige før man når Allégade. Og så er Damiano en god og behagelig vært, der gerne fortæller og viser, uden at være anmassende!

Enomania
Vesterbrogade 187
1800 Frederiksberg C

Det øverste billede – (C) Enomania

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

