Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Mit nye favoritbrød!

1 kommentar

Jeg prøver at få bagt så ofte som muligt, så jeg altid har dejligt og friskt brød, der smager af noget og har substans. I forhold til meget af det man kan købe rundt omkring. Nu er det selvfølgelig ikke så galt, at alt brød man kan købe er skidt. Her i Aalborg kan der da nævnes at brødet fra Penny Lane Vinhandel og Bageri, samt La Bonta som regel holder i kvalitet og smag.


Tilbage til bageriet, for det er jo ikke altid at jeg imødekommer mine egne idealer, med at få bagt jævnligt. Hvorfor ved jeg ikke rigtigt, det tager jo sjældent lang tid, målt i effektiv arbejdstid, at slå en dej sammen og få den bagt – og med lidt omtanke sviner det heller ikke alverden. Dog stødte jeg for et par uger siden på en genial let opskrift, der ikke kræver meget mere arbejde end at røre ingredienserne sammen.

Opskriften lyder som følger:

400 gram mel, jeg bruger halvt hvedemel og halvt durum
1 tsk. Salt
¾ tsk. Sukker
½ tsk. Tørgær
4,5 dl koldt vand

Det hele skal blandes sammen, vær opmærksom på at der måske skal lidt mere end de 400 gram mel i dejen, dejen er som den skal være, når den er samlet og lidt klistret – og så skal det ellers hæve 10-18 timer i køkkenet. Hævetiden afhænger af temperaturen i dit køkken, men du kan se at dejen er færdighævet, når der er små bobler overalt på overfladen af dejen. Herefter meler du dit bord let og væder hænderne med koldt vand, og så skal dejen ellers stækkes ud og foldes sammen nogle gange. Jeg giver den 6-8 fold. Nu skal dejen tilbage i skålen og hæve til dobbelt størrelse, det tager et par timer.

Herefter skal dejen skæres ud i passende stykker og strækkes til baguette form og eventuelt toppes med tomat, oliven, eller hvad din fantasi nu fordrer, og så smøres med olivenolie.

Nu skal brødet i den forvarmede ovn, som skal have alt hvad remme og tøjler kan trække, og så ellers bages til brødet er færdig. Min ovn skal bruge 20-25 minutter på det, ved 250 grader.

Og så er der ellers lækkert brød! Det smager bedst nybagt og lunt, men kan gøres spændende igen med en lille tur i ovnen eller på panden!

Jeg har skamløst hugget opskriften herfra, dog ændret et par mål undervejs!

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

One thought on “Mit nye favoritbrød!

  1. Pingback: No knead majsbrød – Har “no knead” en fornuftig dansk betegnelse? « Mad og Vin

Skriv et svar

