Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Pastis – Steak frites og bouillabaisse, man ikke går helt galt i byen efter

Skriv en kommentar

Hvor går man hen og spiser, hvis man befinder sig i København i starten af december, og går hen og bliver sulten ved 19-tiden, uden nogle planer. Man ringer selvfølgelig hurtigt rundt, til dem man kender, for at høre om der eventuelt skulle være et bord ledigt et sted. Det var der så ikke, og så skulle der gang i tankerne, for at finde ud af hvad der så kunne være dejligt at prøve. Efter lidt hjernevrid kom jeg i tanke om Pastis, som jeg både havde læst og hørt en masse fornuftigt om. Efter at vi havde fundet Pastis, kunne vi få et bord kl. 20:00, så det var jo perfekt. Efter en øl på en nærliggende bar, vendte vi snuden imod bistroen for at få lidt at spise.

Velbænket i en fyldt restaurant med god stemning og med et glas Clouet NV grande reserve champagne foran os, kunne vi fordybe os i menukortet. Et menukort der byder på alle bistro klassikerne, noget som ikke er en dårlig ting, hvis de da bliver tilberedt som de skal.

Jeg startede ud med en gang foie gras terrine med ristet brioche og en udefinerbar chutney, der dog var meget meget syrlig og tog smagen væk fra foie gras’en, i stedet for at spille sammen med den. Terrinen i sig selv var god og med en dejlig smag af leveren. Briochen en anelse for tør til min smag, brioche burde jo være supersaftig og luftig, med alle de æggeblommer og alt det smør, der burde være der i. På den anden side af bordet stod den på saltet laks med citroncreme, og det var veltilberedt og smagte glimrende, og den noget kun fede citroncreme med det friske præg fra citronen, spillede godt sammen med laksen.

Til hovedret stod den for mit vedkommende på steak frites, en hver bistros glansnummer og min medspiser skulle have bouillabaisse, en anden ting som man må sige, at bistroer burde ace. Det gjorde de da også her, der var god kraft og saft i fiskesuppen og der var rigeligt med fyld, af både fisk, skal- og bløddyr. En flot stor anretning der var alle pengene værd. Min bøf var velstegt og smagte godt, fritterne gode og sprøde og bearnaisen udmærket, lidt mere syre ville ikke have generet mig. En generel ting hos mange restauranter der laver deres egen bearnaise, er mangel på lidt bid fra essensen, efter min mening i hvert fald.

Til forretterne fik vi et glas riesling reserve fra Trimbach, der går man jo sjældent galt i byen, måske ikke den mest passende vin til foie gras men det gik. Til bøffen fik jeg et glas bourgogne La Taupe fra Hubert Chavy, ikke en vin der gør nogen fortræd, men det smager nu ganske udmærket, og havde saft nok til at stå imod både bøf og bearnaise.

Desserten sprang vi over, da vi begge var mætte. Jeg kunne dog godt drikke et glas vin mere, så på hjemvejen slog vi en smut indenom R Vinbar, der jo ligger lige i nærheden. Der fik jeg mig et dejligt glas bourgogne fra Maillard, en Beaune premier cru, Les Greves. Imens jeg var ved at få skænket mit glas, fik frøkenen dog øje på en chokoladekage i glasmontren, og så var hun alligevel ikke helt så mæt. Hvilket var meget godt, sjældent har jeg smagt så lækker chokoladekage, god bund, lækker mousse og sprinklet med krokant. Garneret med lidt syltede kirsebær, en overordentlig fremragende lækkerbisken, til den mere end fornuftige pris på 35 kr.

Men for at runde besøget på Pastis af, så er det et sted jeg sagtens kunne finde på at besøge igen og igen. Klassisk fransk bistro mad som når det er bedst og mest velsmagende, i en behagelig og meget autentisk atmosfære. Priserne på både mad og vin er også ganske fornuftige, så det burde ikke afholde nogle for at spise en enkel ret eller 2, med lidt vin, der.

Pastis
Gothersgade 52
1123 København

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

