Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Haiku Sushi og Konditori Antoinette – Sådan får man en lørdag eftermiddag og aften til at gå i velsmagens tegn

Skriv en kommentar

En dejlig råkold lørdag eftermiddag i den Københavnske midtby blev afsluttet med lidt lækkert sushi, på den for mig ukendte, restaurant Haiku Sushi på Nytorv.

Velbænket i de lyse, stemningsfulde lokaler, der dog på grund af vinterens hærgen er lidt kolde, noget som bliver forsøgt reddet med mange elradiatorer rundt om i lokalet, bliver vi introduceret for menukortet og får bestilt lidt drikkevarer. En god te og koldt Sapporo øl. Menukortet er rimeligt bredt og kommer vidt omkring fra diverse små retter, til de forskellige sushi kategorier.


Vi endte med at bestille en miso suppe, kimchi, edamame bønner, en california roll, en happy together roll med reje tempura, avocado, mango og semi-grønne jordbær og en lækker sød sauce og en omgang blandet sashimi.

Miso suppen er som miso suppe skal være, mild og let salt med udmærket tofu og lidt forårsløg, en dejlig vintervarmer. Kimchi er kinakål marineret i chili og gæret i 4 dages tid, dog smagte denne ikke som om den havde gæret særligt længe, eller var druknet i chili, jeg havde nok forventet den lidt stærkere – men det smagte godt og gav en god varme alligevel. Edamame bønnerne var som de nu engang skal være, og smagte som de plejer.

Lidt efter lidt kom sushien på bordet, først en stor og flot anrettet skål med sashimi. Ovenpå rigeligt is og strimler af kinaradise var der flotte stykker af tun, yellowtail kingfish/hamachi, laks, tigerreje og kammuslinger. Det emmede af friskhed, og smagte ligeså, flot fisk og musling og en virkeligt appetitlig måde at anrette på.

Rullerne kom også anrettet lidt mere elegant end normalt, og især happy together rullen var øjeguf. Jeg blev lidt skeptisk for smagen, da jeg så at mangoen var garneret med tynde skiver, halvmodne jordbær – men den sprøde reje, omkranset af risene og tang spillede godt op imod den modne og friske mango, og syren fra jordbærene gav det sidste pift, en virkelig flot rulle, både udseende- og smagsmæssigt. Avokadoen deri, synes jeg dog ikke havde nogen rolle at spille. Den søde sauce som blev serveret dertil, smagte også godt og løftede også smagen i rullen.


California rullen med sit bløde indre af krabbekød i mayonnaise, går jeg ud fra, og avokado og flyvefiskerogn på toppen, var som california ruller nu engang er, en lidt tung omgang. Dog var krabbekødet bedre, end det meste jeg hidtil har smagt, mere smag og konsistens.

Jeg havde ikke plads til dessert, men det havde min medspiser, som har besøgt stedet før og havde brugt en del af tiden på at snakke om deres fantastiske is på røde bønner. Dog var både den og en på grøn the udsolgt, og erstattet af generisk frugtis, så det sprang hun over.

Haiku sushi er bestemt et besøg værd for sushi glade mennesker, frisk og velsmagende sushi, der har fået lidt mere kærlighed end de fleste steder, sammen med en venlig og opmærksom betjening. Jeg er efterhånden ved at have spist mig igennem en del sushi, og dette er et af højdepunkterne!

Før at vi nåede så langt som til Haiku Sushi, var vi et besøg indenom det nyligt åbnede konditori Antoinette i Pistolstræde/Østergade. Velplaceret i det old school indrettede lokale, hvor man føler sig hensat til et Parisisk konditori, bestilte vi en omgang tea for 2, som byder på lidt af hvert, af hvad Antoinette byder på.

En opsats med lidt lidt crostini, minismørrebrød og sandwich, butterdej med krabbesalat, lidt tørkage, lidt konditorkunst, chokolade trøfler og kransekagekonfekt. En elegant servering med mange lækre ting. Det eneste der var lidt off var en halvtør og kedelig chokoladebrownie – og et overraskende stykke kransekagekonfekt rullet i kanel, sikke en eksplosion i munden.

Især konditorkagerne vakte glæde i min mund, der var en vandbakkelse med vaniljecreme, flødeskum og hindbærsyltetøj og et stykke af det bedste gåsebryst jeg har smagt – og så var der et rigtigt lækkert stykke pæretærte, jeg ej må forglemme! Konditori Antoinette skal jeg i hvert fald forbi igen ved lejlighed, så jeg kan få smagt et større udvalg af deres kagekunst og en fyldt croissant!

Haiku Sushi
Nytorv 19
1450 København K

Konditori Antoinette
Østergade 24 B2
1100 København K

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

