Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Casa Portuguesa NV – Jose Maria Da Fonseca, Vinho De Mesa Tinto, Portugal

Skriv en kommentar

Når jeg normalt støder på en vin til en rund tyver, så plejer jeg pænt at gå videre, uden at tænke videre over hvad flasken mon gemmer af uhyrligheder. Denne gang var det dog anderledes, da jeg blev grebet af frasen ‘introduktionstilbud’ og hvor skuffet kan man tillade sig at blive for en tyver? Så ned i kurven med Casa Portuguesa!

Efter at vinen havde været gemt væk i et hjørne i halvanden uges tid, hvor jeg ikke mente at være i stand til at smage vin, grundet en god omgang bihule betændelse, blev flasken endeligt proppet op igår aftes. Og den første duft der ramte min næse var en glædelig overraskelse, en animalsk duft af stald, noget der sjældent opleves i billige vine, sammen med en brændt tone, som går over i lakrids efter en halv times tid i glasset.

Det samme animalske går igen i smagen, sammen med lidt gemt mørkt frugt, før der kommer en sund omgang tannin. Lakridsen træder også stille og roligt frem i smagen, i form af tung engelsk lakrids. Lidt mere frugt ville ikke have gjort noget, men helt sikkert en mere end fornuftig vin til de 20 kroner jeg måtte slippe for den.

En meget harmonisk vin uden forstyrrende elementer, noget som man oftest ikke slipper for i billige vine. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad vinen ender med at koste, men med sådan en billig intro pris og ingen årgang, kunne jeg da ikke forstille mig at vinen vil være superdyr. Dog skal den drikkes forholdsvis hurtigt efter åbning, da den stille og roligt mister den smule frugt der er tilstede, og bliver lidt flad og kedelig.

Efter at have haft de indledende smage-øvelser, spiste jeg lidt godt krydret bønne- og tunsalat, og det havde vinen saft nok til at kunne klare!

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

