Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Bocuse – Det Franske Køkken

Skriv en kommentar

En af mine favorit kogebøger – en bog som jeg altid vender tilbage til – og vel nok den første kogebog jeg fik i sin tid, da jeg næsten lige var startet på kokkeskolen, er Bocuse’s Det Franske Køkken. Jeg havde godt nok ønsket mig Bocuse’s store køkkenbibel Paul Bocuse’s Kogebog, men den kunne den lille provinsielle boghandel ikke overskue at bestille hjem – så jeg måtte nøjes med Det Franske Køkken – noget som jeg siden er blevet glad for.

Bogen er inddelt i de franske regioner og hvert kapitel indledes med en lille gastronomisk gennemgang af hvad der tilbydes af lækre specialiteter fra regionen. Hvorefter Bocuse har udvalgt et antal egnsspecifikke opskrifter. Det meste er jo super simpelt, men lækkert og velsmagende egnskøkken, garneret med lækre billeder, enten af lidt af området, nogle produkter og ellers sikre og rene anretninger af maden – sådan kan jeg godt lide det.

De af opskrifterne fra bogen som jeg har prøvet, har også fungeret glimrende med velsmagende resultater til følge. Derudover giver bogen også et godt og hurtigt indblik i de forskellige regioner og hvad der kommer hvorfra – så en glimrende bog til den der lige er gået om bord i gastronomiens glæder, og som også gerne vil tilegne sig lidt baggrundsviden – og som skrevet, en bog man også sagtens kan vende tilbage til, selvom interessen og ens viden, er vokset udover det bogen tilbyder – da der er en del feel good stemning over selve bogens layout, opskrifterne og billederne deri. Kogebogen må også genskabe sig lidt popularitet, med den fokus der er på det klassiske bistrokøkken, et køkken der langt henad vejen er bygget op af de retter, der kan findes i denne bog.


Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

