Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

René Muré Riesling 2006 Alsace

6 kommentarer

Vinen har en gylden farve og en lettere oxideret duft – med lidt æble og brunet smør i næsen.

Der er en god balance i smagen imellem Muré’s normale stringente mineralitet og syre, og en sødmefuld honningtone med et snert af petroleum som vinen har udviklet. Vinen havde måske en flaskefejl, eller så har den modnet fænomenalt hurtigt – men smagen klæder vinen, flaskefejl eller ej – en Alsacisk riesling henad moden og stor Bourgogne – det er nu lækkert.

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

6 thoughts on “René Muré Riesling 2006 Alsace

  1. Hej

    Som ansat hos importøren af René Muré har jeg lidt kommentarer til dit indlæg.
    Det glæder mig at du kan lide vinen. Måske lidt oxideret, men jeg tror såmænd at flasken er helt ok. 2006 i Alsace byder generelt på en tone der kan opfattes enten som oxidativ, eller som champignon? Muré ligger sydligt i Alsace og har et lidt varmere klima der giver ham meget moden frugt som spiller fint sammen med hans “stringente mineralitet” – helt enig. Jeg er sikker på at denne semi-modne riesling har et par år mere foran sig i flasken.

    Skål og god fornøjelse, også med de andre gode vine fra Muré.

    Mvh
    Frederik

    • Hej Frederik,

      Tak for dit indspark🙂 – Flaskefejl eller ej, så var vinen herlig!

      Næsen var mere ovre i bedske haselnødder og ikke champignon, deraf jeg konkluderede en anelse oxidation. Derudover blev jeg overrasket over modenhedsgraden af vinen, det er ikke fordi jeg har drukket meget Muré, men der er da røget et par flasker – og tonen fra netop ovenstående flaske er ikke noget jeg før har bidt mærke i.

      Dog tror jeg at det er den første Riesling ’06er jeg har smagt fra Alsace – men ikke den sidste – en dejlig oplevelse.

  2. Jeg er enig med dig, den viser lidt modenhedstegn. Kan glæde dig med at hans top-Riesling; Clos St. Landelin kommer hjem i næste uge i 2008 – det er guf med meget store bogstaver….

  3. Pingback: René Muré Riesling 2006 Alsace | Madbevægelsen -- danske madblogs

  4. lyder super. hvor har du købt?

Skriv et svar

