Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Mozart Black – Kakao likør med en seriøs procent

Skriv en kommentar

For et stykke tid siden dumpede der en pakke fra Mixmeister ind ad døren – før den var kommet så langt, havde Bo Tranberg fra MixMeister kontaktet mig, for at høre om jeg havde lyst til at smage og kommentere på Mozart Black – den gammelkendte chokoladelikør fra Østrig, som vækker minder og næsten barnlig glæde hos undertegnede, da jeg i min spæde år med alkohol konsumerede en del liter af det søde klistrede originale velsmagende stads – bare med en noget kun pumpet kakao koncentration! Siden da er der da godt nok gået knopskydning i lanceringen af nye Mozart typer, noget som jeg ikke havde lagt mærke til – men meget spændende, selvom forstillingen om Mozart White Chocolate i munden, allerede der fremkalder en lidt kvalmende fornemmelse – men dermed ikke sagt at det ikke kan smage godt og være balanceret.

Det der lød spændende ved Mozart Black var den enorme kakaokoncentration på intet mindre end 87% – som er noget kun større end andre chokolade likører som jeg kender. Dermed burde den være god til at lege med i maden, og ikke bare som et glas likør til kaffen – noget der da slet ikke er slemt at være – jeg har da aldrig fornægtet et glas likør til kaffen, eller andre former for avec for den sags skyld!.

Jeg må ærligt erkende at jeg endnu ikke har nået eller formået at få leget lidt med mad og Mozart Black, jeg er ikke kommet længere en til at drikke lidt af de mørke dråber.

Duften er meget harmonisk, der er masser af sødlige chokolade noter, lidt bitterhed henad ristet kaffe samt lidt sprit. Mouthfeelet er behageligt, et tykt tæppe af rund og sødlig chokolade, lidt bitterhed og sprit. Eftersmagen er lang og nuanceret og man kommer igennem mange noter af chokolade, og mindelser om marcipan. Likøren er dog slet ikke så bitter, som jeg have forventet, og drikkes lettere end jeg havde troet.

Det første jeg tænkte på da jeg drak den, var hvor godt den ville virke i en Brandy Alexander istedet for en traditionel creme de cacao – det ville give lidt mere spark og nuance til den ellers herlige drik af Cognac, kakao likør og fløde. Den ville også passe perfekt ind i drinken Marcipanbrød, som Erik Haaning stod bag på den nu hedengangne Café Mix i Aalborg.

Overhældt ren over den bedste og mest cremede vaniljeis ville også gøre godt, eller som smagsgiver i en butterscotch swirlet i hjemmelavet vaniljeis eller parfait. I det salte køkken har jeg haft forstillinger om den i en kraftig reduceret portvinssky til vildt eller and med svampe og rødbeder og lidt lakrids – det skal prøves en dag!

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

