Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Engelszell – Gregorius – Trappisterne knopskyder

Skriv en kommentar

Der er dukket et nyt Trappist bryggeri op, eller klostret er i hvert fald begyndt at brygge øl til folket igen, efter lang tids tørke. Det nu ottende Trappist bryggeri ligger i Østrig med det himmelske navn Engelszell. Jeg har gået rundt med skyklapper, og opdagede det først i sidste uge, da der blev stillet et glas øl foran mig, brygget Gregorius som er en solid sag på 9,7 procent alkohol og masser af varm sødme.

Engelszell_gregorius

Sådan en øl falder ikke i min smag, da sødme og varm alkohol uden finesse eller bitterhed til at nuancere smagspaletten, ikke gør meget for mine smagssanser. Bryggeriet laver også den lidt lettere Benno på 7%, den må jeg have smagt en dag.

Når vi er ved Trappist øl så er min absolutte favorit Orval, som altid byder på nye oplevelser, en øl i evig transition på grund af en seriøs eftergæring i flasken, den kan have mange udtryk, men smager for det meste fantastisk. Hvis man byder mig en Rochefort, Westvleteren eller en Westmalle vil man også se et lille smil kruse i mundvigen. Med det sagt, så smager Achel, Chimay og La Trappe da også herligt.

Rygterne siger også der skulle være trappistbryggerier på vej i USA og England, det bliver spændende at følge, selvom sådanne produkter nok er fanget i en verden af nostalgi og historiske referencer, så det bliver nok svært at blive accepteret som ny, uden at der hænger en fordom eller to ved.

http://www.stift-engelszell.at/
http://www.trappistbeer.net/

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

