Mad og Vin

Inspiration til dit næste måltid eller glas!

Maysara 2007 Estate Cuvée

Skriv en kommentar

Jeg drikker en del biovin af forskellig art for tiden, uden det egentligt er et bevidst valg, nogle har jeg stødt på tilfældigt i en butik, andre har ligget og gemt sig i min lille kælder. Lige nu sidder jeg med biodynamisk pinot noir fra Oregon i glasset, og det smager sgu egentligt meget godt. Dette er en flaske jeg har fået forærende, som præmie for at vinde et lille væddemål, som jeg ikke længere kan huske hvad gik ud på, men det er også lige meget nu. Det der er dejligt, er at vinen nok er den letteste, mest flygtige og saftige og letdrikkelige pinot noir jeg har drukket fra USA, og jeg har alligevel været igennem en del synes jeg. De er ofte for varme og soltunge til min smag, men denne er let, dejlig og næsten væk før den er blevet iltet i munden, men den efterlader stadig et smags- og sindsindtryk.

maysara_estatecuvee07

Vinen jeg skriver om kommer fra Maysara Winery, som ligger McMinnville AVA, Oregon, USA, lidt sydvest for Portland. Vinen bliver i Danmark importeret af H.J. Hansen, men jeg kan ikke finde nogle af dem, på deres website, så det er nok ikke store mængder der kommer til landet, hvilket er en skam da det smager sulens godt, i hvert fald den flaske jeg har smagt. Vinen har siden den årgang jeg drak, 2007, skiftet navn fra Estate Cuvée til Cyrus Pinot Noir, uden det nok har gjort den store forskel for vinen, men det finder jeg forhåbentligt ud af en dag.

 

Smagsnote:

Lukket næse, mørke bær og noter, meget lidt lakrids og en sødme henad fuldmodne hindbær på busken, endda med lidt bolsje i slutningen og med luft i glasset dukker der en lille duft af stald op, noget der giver vinen lidt kant.

Vinen giver heller ikke meget fra sig i munden, den har en flygtig lethed, lidt bær, og en afslutning henimod bitterheden fra stikkelsbær, meget saftighed og en lille snert fin syre.

 

Lidt om vinhuset:

Maysara dyrker deres vine efter biodynamiske principper, da de tror på at vinplanterne yder bedst når jorden hvori de vokser er levende, ligesom planterne og de druer der kommer derfra. Før der blev dyrket vin på jorden, hvorpå Maysara har deres vine, blev der dyrket hvede, men det gik galt på et tidspunkt, og da familien Momtazi købte jorden, havde den ligget brak i hvert i fald i 7 år, så de straks kunne gå igang med at blive certificeret biodynamiske via Demeter. De første vinstokke der blev plantet, var pinot noir Pommard klon, og man må sige det virker fint på stedet.

Tag et kig på vineriets website, der er masser af dejligt og interessant læsestof, både om familien bag, vinhuset, deres vine og biodynamik.

Forfatter: Anders

Mad og vin interesseret ung mand, med baggrund som kok og detalje-nørd. Udover mad, vin, diverse drikkevarer bliver der også brugt meget tid på musik og diverse sportsgrene, mest som aktiv seer dog!

Skriv et svar

